Welvaart en de verdwenen eeuwige glimlach

27 juli 2017 - Bangkok, Thailand

Vandaag begon de dag goed! Onze koffer was vannacht bij het hotel afgegeven. Gelukkig zat alles er nog in en mankeerde onze duikmaskers helemaal niks. Nou dat was een meevaller,  hier hadden we eigenlijk niet meer op gerekend.

Vandaag waren de plannen om naar de grootste versmarkt van Bangkok te gaan maar we kwamen erachter

dat deze vandaag gesloten was. Dan maar richting Chinatown dachten we, maar ook dat verliep in eerste instantie

anders. We maakte kennis met het nieuwe Bangkok zoals wij het in de vorige keren dat we er geweest zijn nooit hebben meegemaakt.

Toen we op ons gemak richting bus liepen gebaarde een jongeman ons dat we beter anders konden lopen omdat the Grand Palace voor het publiek gesloten was vanwege een of andere ceremonie voor de koning. We maakte hem duidelijk dat dat onze bedoeling ook niet was en zo raakte we aan de praat.

Hij sprak goed Engels en gaf ons wat tips over het vervoer naar Amphawa morgen en over een tocht over de klongs.

Om een lang verhaal kort te maken kwamen we er al snel achter dat hij ons op een ontzettend geslepen manier zelf een tour probeerde aan te smeren en zo ons een poot probeerde uit te draaien.

Je moet zó op je hoede zijn!  Als dit onze eerste reis zou zijn geweest waren we er vast en zeker ingetrapt maar alle reiservaring van de afgelopen jaren komt in dit soort situaties erg goed van pas.

Het land van de eeuwige glimlach is in een rap tempo aan het veranderen. Vijf jaar geleden trokken we al de conclusie dat de welvaart duidelijk zijn sporen na had gelaten in vergelijking met toen 15 jaar geleden, toen Jeroen en ik de eerste keer in Thailand waren.

Maar nu zit er slechts 5 jaar tussen dat we voor het laatst geweest zijn en toch is het verschil zo groot dat het bijna tastbaar is.  Die vriendelijkheid van toendertijd vind je hier bijna niet meer terug. Nergens meer die innemende glimlach, en als ze wél vriendelijk zijn dan wees maar op je hoede. Bizar om door de jaren heen te merken hoe de mentaliteit van de bevolking veranderd zodra ze het beter krijgen,

Alhoewel Bangkok voor ons zeker nog alles in huis heeft is ook het straatbeeld enorm aan het veranderen en verliest zijn authenticiteit en daardoor ook zeker een stukje charme.

Uiteindelijk hebben we de lokale bus richting Chinatown gepakt. Het was behoorlijk warm vandaag en al snel gutste het zweet van ons af in de behoorlijk volgepropte bus. Toen er een plekje op de achterbank vrij kwam ging ik met Jeroen daar zitten en al snel kwam er een oud chinees vrouwtje aan welke naast Jeroen wilde gaan zitten. Toen ze zich langs hem manoevreerde keek hij haar aan en zei met zijn oerhollandse mond tegen haar;  “Oké je mag gerust naast me zitten als je maar wel beloofd dat je je handen thuishoudt en niet je kunstgebit uitspuugt!”. Toen gaf ze hem een glimlach en knikte vriendelijk omdat ze naar alle waarschijnlijkheid dacht dat hij vast iets aardigs zei en ging vervolgens naast hem zitten. Werkelijk waar, op dit soort momenten probeer ik m’n gezicht in de plooi te houden maar inwendig glij ik van de bank af van het lachen.

Na een poosje in de bus gezeten te hebben kregen we het idee dat de bus anders reed als de dag ervoor en ik besloot het even te checken bij de meneer naast me. Aangezien het een Chinees op leeftijd was had ik zo m’n vermoeden dat hij geen engels zou spreken wat even later ook bleek te kloppen. Tsja….er zat niks anders op om het op mijn beste chinees te proberen……” C.H.I.N.A.T.O.W.N.????” vroeg ik de man en deze keer had ik meer succes. Hij gebaarde dat we nog n paar haltes verder moesten.

Even later zwierven we weer door de kleine straten van chinatown wat in de middag een compleet ander beeld geeft dan in de avond. Overdag loop je soms voetje voor voetje door de nauwe straatjes welke helemaal volgestouwd zijn met allerhande bontgekleurde prullaria of met de meest uiteenlopende kruiden en ondefinieerbare etensproducten waar je geloof ik  de herkomst soms niet van moet willen willen weten. Dit terwijl in de avond de straten gedomineerd worden door pruttelende wokpannen, dampende barbecues en bomvolle straatrestaurantjes en van het hele shopping gebeuren niks meer terug vind. Het lijken net twee verschillende werelden op dezelfde plek en dezelfde dag, bizar.

Als het aan mij had gelegen had ik hier uren rond kunnen dwalen. Ik kan er echt intens van genieten om hier het dagelijkse leven te aanschouwen welke zo ver afstaat van de onze.

Aangezien de jeugd het wel een beetje had gehad en verlangde naar het zwembad zijn we terug gegaan naar het hotel.

Morgen de volgende etappe van ons Thailand avontuur, dan verlaten we vroeg in de ochtend Bangkok en reizen we  richting Amphawa waar we de nacht door zullen brengen in een guesthouse pal aan de rivier nabij de drijvende markt.

1. Door en JP:
    28 juli 2017
    Tja....lieve allemaal, de welvaart.....
    Hier heb je het antwoord waarom het er in ons eigen landje al zo vaak onaardig aan toe gaat.
    Ik geloof inderdaad dat, hoe rijker de mens wordt, hoe onprettiger de omgang.
    Inderdaad erg jammer dat dit ook daar al zo voelbaar is.

Maar goed, los daarvan genieten jullie met volle teugen en zal, hoe verder jullie het land intrekken, ook wel weer de échte vriendelijkheid zichtbaar en voelbaar worden.

Dikke kus van ons
  2. Door en JP:
    Lieve allemaal,
    Tja, hier heb je het antwoord waarom het er in ons eigen landje al zo vaak onaardig aan toe gaat. Ik ben er van overtuigd dat hoe rijker de mens is, hoe onprettiger.
    Maar ondanks dit voelbare verschil, genieten jullie met volle teugen en ik ben ervan overtuigd, dat zodra jullie de binnenlanden intrekken, ook de échte vriendelijkheid zichtbaar weer voelbaar zal zijn.

Dikke kus van ons,
    xxx
  3. Rob Mathijssen:
    28 juli 2017
    Weer een prachtig reisverslag, wijngenieten er van en hebben bijna het gevoel dat ook mee te maken. Ik had vooral gelachen als dat oude vrouwtje tegen Jeroen had gezegd: Daar hoef je niet bang voor te zijn. Mij is soortgelijks overkomen in Jakarta. Het schaamrood stond op mijn wangen. En ja, helaas waar, als de welvaart een klein beetje toe neemt veranderen mensen, helaas maar waar. Hebzucht en egoïsme nemen het dan over van vriendelijkheid en gelatenheid maar wel tevredenheid. Nog heel veel plezier toegewenst.
  4. Marion:
    28 juli 2017
    Dag schatten.Uit je verhaal blijkt maar weer dat welvaart(!)niet perse betekent dat ook het menselijk gedrag er op vooruit gaat.Ik denk dat als de Thai eens
    massaal gaan reizen naar het Westen,ze zich realiseren dat die aardige(!) toeristen op hun thuisbasis totaal andere mensen zijn..
    Trouwens wat betreft de ceremonie vd overleden koning.Ik hoorde vandaag op
    de radio dat de Ned.regering een reisadvies voor Thaiiland heeft afgegeven.
    De schrik sloeg me om het hart.Het advies bleek in te houden,geen discussies
    aan te gaan over de overleden koning.Opluchting,neem niet aan dat dat het ultieme doel is van jullie reis..
    Groetjes,knuffells en tot schrijfs xxxMarionxxx
  5. Verona.:
    Hoi hoi lieverds,
    Wat geniet ik elke weer bij het lezen van jullie reisverslag ik zie het me al helemaal voor me in die bus met dat oude vrouwtje haha. Maar zo zie je maar wat er in 5 jaar tijd kan veranderen in zo'n land en vooral als de mensen het beter krijgen. En precies wat Rob schrijft over hebzucht en egoisme nemen het dan over van de vriendelijkheid enz. Maar lieverds geniet er nog van en we lezen het volgende verslag weer met plezier.

Liefs Verona xxx