Een dag om nooit meer te vergeten!

28 juli 2017 - Amphawa, Thailand

Op Dit moment zitten we op de longtailboot onderweg naar de vuurvliegjes. Het is al aardig donker en het is een behoorlijk eind varen waardoor mijn gedachten afdwalen naar de afgelopen dag. En wat voor 'n dag!
Eentje die de boeken in gaat om nooit meer te vergeten.
In eerste instantie was het onze bedoeling om per openbaar vervoer naar Amphawa en de Maeklong treinmarkt te gaan maar op het laatste moment hebben we besloten om met de taxi te gaan. Dit omdat het ons de mogelijkheid gaf om de meest bekende en grootste drijvende markt van Thailand mee te pakken, de Damnoen Saduak.
Na een rit van anderhalf uur kwamen we aan, gelukkig net voor de ergste drukte.
Met een smalle houten boot werden we via smalle waterweggetjes met een weelderig overhangende tropische begroeiing richting markt gebracht. Hier verkopen markthandelaren vanuit hun boot fruit, groenten, Thaise lekkernijen, handwerk en andere souvenirs.     Het blijft een apart schouwspel.

Na afloop zijn we doorgereden naar de Maeklong treinmarkt.
Ik had er ooit al over gelezen in een tijdschrift en filmpjes van op YouTube gezien maar wat we hier aantroffen gaat echt je verbeelding te boven.
Een trein welke dwars door de markt heen rijdt. Zodra de kooplieden de trein aan horen komen, vouwen ze behendig de luifels  in en halen hun waren van de rails. Zodra de trein voorbij laten ze de luifels weer zakken en worden de waren weer op het spoor teruggezet alsof er nooit een trein is geweest.
We hebben de afgelopen jaren al heel wat maffe dingen gezien maar dit slaat werkelijk alles.

Na afloop hebben we ons naar onze eindbestemming laten brengen  van vandaag, Amphawa. Bij aankomst zag ik de ogen van Naom zo groot als schoteltjes worden dat hìer ons guesthouse was tussen alle vervallen huisjes. Maar Azië zou Azië niet zijn als er achter zo'n entree een complete verassing schuilging. Zo nu ook!
De volledig houten accommodatie lag pal aan de rivier vd drijvende markt van Amphawa met 'n haast dromerig uitzicht. Onze familie kamer waar we met z'n 5en op een matras  op de grond slapen grenst direct aan de veranda en kunnen de bootjes voorbij zien komen. Geweldig!!!
Onderuitgezakt in de loungekussens  op de veranda trekt het dagelijkse leven van deze omgeving aan je voorbij en kom je ogen te kort. Dit is werkelijk een van de bijzonderste plekken waar we ooit overnacht hebben.
Dan daarbij opgeteld de lieflijkheid van de bevolking welke we in Bangkok zo gemist hebben....kan onze vakantie niet meer kapot. Dit is voor ons nou hèt ultieme vakantiegevoel. Niks geen luxe maar  daarentegen de allesovertreffende charme van zo'n idyllische plek die je daarvoor terugkrijgt.
De drijvende markt van Amphawa is van een compleet ander kaliber dan het toeristische damnoen Saduak. Deze is veel authentieker en is anders van opzet. In de bootjes worden alle gerechten  bereid die je bovenop de kade aan kleine tafeltjes kunt opeten. Het heeft iets kneuterige.
De foto's spreken denk ik voor zich.
In de avond met de boot ook nog naar de vuurvliegjes wezen kijken. Talloze knipperende twinkelichtjes aan de oever van de rivier, leuk om een keer mee te maken.

En nu....gauw mijn bedje in. Morgen weer extreem vroeg op om om 6.00 uur op de veranda de marktkooplieden voorbij te zien komen.

Morgen terug naar Bangkok om vanuit daar de nachtbus en boot richting Koh Tao te nemen, het eiland waar we de komende dagen gaan verblijven.

Foto's volgen....

1. Door en JP:
    28 juli 2017
    Tjonge jonge, zelfs voor ons thuisblijvers is het bijhouden geblazen!! Wat maken jullie toch veel mee op 1 dag. Zoveel indrukken....
    We kunnen ons goed indenken dat jullie ogen tekort komen! Maar ook nu weer, zoals je het beschrijft San, in één woord schitterend. Het is bijna voelbaar... zo leuk dit.

Geniet morgenvroeg om 06.00u, als wij ons op zo'n tijdstip nog eens omdraaien, met volle teugen van die langskomende drijvende markt samen met jouw mooie gezin. Liefs voor allemaal xxx
  2. Yvonne Albers:
    28 juli 2017
    Jeetje, wat zijn dit super mooie belevenissen om te lezen en mee te maken! Heel mooi en je droomt er echt bij weg en je maakt er dan zelf een een prachtige voorstelling van. Zo mooi geschreven! Petje af hoor want ik moet mijzelf er altijd wel erg toe zetten om een mooi verslag te schrijven van de belevenissen op zo'n dag. Vaak ben ik dan al weer te moe en schiet er weer een dag door heen en denk ik weer " dat doe ik morgen wel ". Daar ga ik dus toch nog weer eens over nadenken bij onze volgende reis. Ook voor jezelf is het superhandig als je weer thuis bent. Dan hoef je niks meer uit te pluizen waar je precies bent geweest en wat je op dat moment op die plekken gezien, beleefd en gevoeld hebt. Soms die namen... zijn moeilijk weer op te komen...

Maar nu, nog lang niet aan thuis denken!. Wij willen nog wel langer genieten van deze prachtige ervaringen hoor! Wederom een hele fijne dag morgen en hebben jullie heerlijk geslapen en gezellig genoten van het ontbijt! Groetjes van Yvonne en Marcel XXX
  3. Marion:
    28 juli 2017
    Hallo Sandra,Jeroen.Tessa, Mike en Naomi.Wat een luxe, 2 verslagen op 1 dag.
    Wat jammer dat jullie pas over 14 dagen terugkomen,had je mooi wat verse groente van de treinmarkt mee kunnen nemen.Keek zo smakelijk..Zag het filmpje op Whats app(ja,ja).
    Tes heeft jullie zeker een hoop kunnen vertellen over de vuurvliegjes.Ze heeft laatst bij mij een documentaire over ze gezien.
    Geweldig dat het ultieme Thailand gevoel weer terug is
    .Is Naomi de cultuurschok van de accommodatie in Amphawa al te boven?
    De komende dagen gaan jullie even uitblazen op een eiland..Kun je in alle gemak de indrukken vd laatste dagen verwerken.
    Veel ontspanning gewenst ,
    Knuffels en dikke pakkkerds van xxxMarionxxx
  4. Verona.:
    Hoi lieverds,
    Wat een mooi verslag heb je weer geschreven San, Ik zie die ogen van Naomi al helemaal voor me ik denk dat ik dat zelf ook zou hebben als ik daar voor de eerste x zal zijn in zo'n mooi land. Kan mijn ook indenken dat jullie ogen te kort komen. Maar wat die vuurvliegjes betreft lijkt mij schitterend om mee te maken. Het is hier nu 22.00 uur en bij jullie 3.00 uur in de morgen nog 3 uurtjes en dan kun jullie de drijvende markt voorbij zien komen. Maar ik wens jullie alvast heel veel fun op het eiland waar jullie nu naar toe gaan.
    xxx Verona
  5. Marja:
    Hoi hoi allemaal ,
    Wat een mooie belevenissen allemaal .Snap dat de dagen heel snel gaan
    met al die indrukken die jullie elke dag op nieuw beleven ,
    Heerlijk om te lezen Sandra ,dat jullie het geweldig naar de zin hebben .
    En ook fijn om te horen dat dochterlief het geweldig vind , super .
    De komende dagen kunnen jullie lekker bijkomen op het eiland ,hoop wel dat er een foto voorbij komt met jullie mooie snorkelmaskers ;]
    Morgen nog genieten van de drijvende markt dat is al een happening op zich !!
    Veel plezier allemaal .
    Groetjes en een dikke kus van ons xxxx