25/7 Banyu Mala Waterfall

26 juli 2019 - Ubud, Indonesië

Vandaag een lang dagje gehad.

Om 7uur in de ochtend werden we door onze chauffeur/ gids opgehaald.

Een leuke vent waar we ontzettend mee gelachen hebben en welke ons naar de Banyu Mala Waterfall heeft gebracht en daarna naar de Ulun Danu temple. De weg er naar toe was prachtig maar tegelijkertijd riep het vooral bij mij enige frustratie op. Het Balinese leven gleed aan me voorbij waardoor ik het liefst uit de auto was gesprongen om een kijkje te gaan nemen. Ieder straatje, iedere opening in een muur waarachter een heel leven schuilging welke zo verschilde met het leven dàt wij kennen, wekte mijn nieuwsgierigheid. Jullie zullen wel denken wat bazelt ze nou maar overal waar je hier kijkt zie je muren met daarachter soms tal van woningen met de bijbehorende offertempeltjes. Vaak wonen hier hier hele families en vandaag onderweg leken het soms wel hele dorpen.

Bijna overal staan de brede poorten wagenwijd open waardoor je een aardige indruk krijgt van het leven daar. Het grappige is dat er rondom die poorten een hele hoop gebeurt. Soms lijkt het wel een dorpsplein waar iedereen druk in de weer is en gezellig staat te praten.

Doordat je in een auto zit en alsmaar doorjakkerd, gaat alles in een flits voorbij en blijft alles wat je ziet zo oppervlakkig.

Ik mis het contact met de bevolking welke hier juist zo voor open staat,  maar ook zeer zeker de mogelijkheid om dit alles vast te leggen op de gevoelige plaat.

De Banyu Mala waterval was echt prachtig. In de loop van de jaren hebben we tijdens onze verre reizen al heel wat watervallen gezien maar gek genoeg kon er nooit eentje tippen aan Silan de la Cascade, een kleine maar bloedstollend mooie waterval verscholen in de binnenlanden van Frankrijk welke nog  niet bekend was bij het grote publiek.

Deze was eveneens echt prachtig, de setting ervan leek een beetje op een aangelegde tropische  tuin...bizar dat zoiets zomaar kan ontstaan zonder dat er een architect aan te pas komt. Moedertje natuur heeft haar best gedaan.

Daarna kort de Ulun Danu temple bezocht  om vervolgens ergens te gaan

lunchen.

Daarna richting de Jatiluwih rijstterrassen welke  op de Unesco werelderfgoedlijst staan.

Wat een domper was dat. Allereerst was het ontzettend bewolkt en grauw weer waardoor de wereld er bij voorbaat al een stuk somberder uitziet en daarbij was de rijst net geoogst waardoor de terrassen grotendeels bruin waren. Tot overmaat van ramp bleek onze gids niet van plan om ook maar een meter tussen de rijstterrassen door te lopen. We mochten even 10 minuten de auto uit en werden verzocht om vooral niet van het asfalt af te wijken, dit terwijl er dwars door de velden een prachtig hikerspad ligt.

Door de extreme drukte op de weg vanwege de ceremonie,  besloot de gids de overige bestemmingen maar te skippen omdat het anders te laat zou worden en reden terug naar onze villa.

Na de lange zit in de auto (door alle files) waren we blij om later weer 'thuis' te komen.

Ik wist niet goed wat ik vd dag moest vinden. We hadden mooie dingen gezien, we hadden het gezellig gehad maar toch ontbrak er iets wat ik in eerste instantie niet goed kon plaatsen.

Later drong het tot me door waar de schoen wrong. Wanneer je op eigen gelegenheid reist begeef je je meer tussen de bevolking, ben je veel actiever samen bezig en beleef je het meer mèt elkaar. Doordat je nu grotendeels in de auto zit, vallen de meeste van ons op den duur in slaap door het gedoemel waardoor moeders in haar uppie zoveel indrukken opdoet en het met niemand meer kan delen.  Je mist je vrijheid en tegelijkertijd ook heel veel van het echte leven maar bovenal het avontuur.

Wederom komen we erachter dat een gids niet aan ons besteed is, wij zijn gewoon een beetje apart ;-)

Na zoveel vrijheid gehad te hebben gehad is het moeilijk om deze knop om te zetten.

Morgen vertrekken we richting Ubud naar onze volgende bestemming, wederom met een gids omdat dit te kort dag was om deze nog te cancelen. Dat we het anders gaan doen mag duidelijk zijn maar hoe precies dat gaat de tijd uitwijzen.

Op dit moment dat ik dit verslag plaats, zitten we inmiddels al in Ubud en loop dus iets achter.

Later vandaag zal ik de foto's van dit verslag erbij plaatsen en zonder gekkugheid meteen het verslag van vandaag gaan schrijven.

Liefs van ons.

(Iedereen bedankt voor de leuke reacties op welke manier dan ook, ik heb de tijd niet om op iedereen persoonlijk te reageren)

1. Marion:
    Lieve schat,
    Zoals ik gewend ben,schrijf je weer geweldige reisverslagen.Zittend in mijn luie stoel, geef je me het gevoel, dat ik met je meewandel op Bali, inclusief tropische temperaturen.
    Dat laatste is echter een ongewenste bijkomstigheid. Zou je misschien volgend jaar kunnen
    overwegen eens een rondreis te boeken op de Noordpool.
    Voor nu een geweldige voortzettting van jullie vakantie en voor jou en de jouwen kussen, dikke
    knuffels en wat dies meer zij. xxx
  2. Door en JP:
    26 juli 2019
    Hallo lieverds, hier ben ik weer...
    En weer heb ik genoten , mee-surfend op jouw verhaal.... alleen, ook mij bekroop deze keer het gevoel dat het niet helemaal jullie ding is, deze tour van vandaag.
    Op Google heb ik zowel de watervallen, als de tempel opgezocht, en mij leek het ook té toeristisch voor jullie. Kan me voorstellen, jullie een beetje kennende, dat jullie liever zelf e.e.a. doen en ontdekken.
    Nou ja, je hebt nog ruimschoots de tijd om wat zaken anders aan te pakken, toch?
    Toch nog wilde dieren in petto misschien? 😜😜 nee hoor..., maar wel weer wat meer intiem met de bevolking aldaar.
    Zal vast goedkomen.
    Veel plezier samen en waarschijnlijk tot morgen maar weer,

Liefs van hier
    😘😘
  3. Verona.:
    Hoi globetrotter('s)

Allereerst mijn complimenten hoe jij de reisverslagen schrijft. Heb gewoon het idee dat ook ik daar op vakantie ben maar helaas😭. En precies wat je weer schrijft jullie kunnen beter zonder (mocht dit mogelijk zijn) gids gaan. Maar wat ik op Google heb opgezocht is het daar wel super mooi. Voor de rest heb een goede,super en mooie tijd in jullie volgend plaatsje Ubud. Liefs ikke 😘😘😘