8/8 Gigantische kliffen en indrukwekkende vieuwpoints

8 augustus 2019 - Nusa Penida, Indonesië

Inmiddels zijn we terug van een zware twee daagse tocht door Nusa Penida. Omdat het eiland nog maar net een beetje in opkomst is bij toeristen, is een fatsoenlijke accomodatie nog maar lastig te vinden maar ook de wegen zijn bar en boos. Er is bijna geen normaal stuk wegdek te vinden, overal is het asfalt volledig kapotgeslagen en is het een hele opgave om hier te rijden. In de auto wordt je alle kanten heen geslingerd om het nog maar niet eens over de smalle bergpassen te hebben waar ze rakelings langs de afgrond moeten rijden om een andere auto te passeren. Van een vangrails of afrastering hebben ze hier nog nooit gehoord. Moeders heeft maar bewust telkens de andere kant opgekeken want anders was ik volgens mij ter plekke overleden aan een hartstilstand. Maar wauw, wat was het dit alles meer dan waard! De foto's welke ik gisteren al gedeeltelijk geplaatst heb spreken denk ik voor zich. De gigantische kliffen en indrukwekkende vieuwpoints zijn echt de mooiste welke we ooit gezien hebben. Soms moet je er even voor klimmen wat in de brandende zon zeker niet altijd meevalt, maar wat was dit ontzettend gaaf! Toch was het tegelijkertijd soms ook best akelig door die flinke hoogtes, het was oppassen geblazen. Ik zou er niet aan moeten denken om hier met kleine kinderen te moeten lopen, echt levensgevaarlijk. Naom's slipper ging gisteren al bijna de diepte in maar wist onze gids later met een hele lange stok toch nog te pakken te krijgen en ik gleed tot twee keer toe onderuit door het fijne stof vanwege de droogte. Vandaag moesten we een hele stijle afdaling langs een klif maken waar we het uiteindelijk toch voor gezien hielden. Naom die al hoogtevrees heeft raakte op dit punt echt in paniek wat niet geheel verwonderlijk was. Ineens liep de trap zo stijl naar beneden dat je het idee had niks meer onder je te hebben en was geen leuning meer om je aan vast te houden...het was echt onverantwoord om verder te lopen en zijn weer omgedraaid.

Vanaf de kliffen had je een prachtig uitzicht op de kristalheldere zee waardoor we diverse keren dolfijnen en Manta's hebben kunnen spotten. Vooral de Mantaroggen hebben diepe indruk op ons gemaakt met de manier waarop ze gracieus door het water bewegen.

Al met al was het een onvergetelijke ervaring welke we voor geen goud hadden willen missen, ondanks de hel van een accomodatie. Maar ooh wat zullen we morgen blij zijn als we uiteindelijk weer in 'onze' privé villa zijn in Sanur waar onze reis ook is begonnen. Hier kunnen we heerlijk op adem komen van alle vermoeienissen en de vele indrukken en ervaringen van ons Bali avontuur.

1. Marja:
    8 augustus 2019
    Hallo lieve allemaal !!
    Wat een verhaal weer en die foto’s 😍.
    Ik hoorde van dochterlief al wat er was gebeurd........ even een paniek aanvalletje 😓. Tja als je met zulke waaghalzen op pad gaat moet je nergens gek van opkijken 😉😂.
    Maar ze slaat zich er toch behoorlijk goed doorheen 👍
    Maar jullie hebben echt een hele mooie vakantie , die nu voor jullie helaas bijna ten einde is !!!
    Zoveel moois om op terug te kijken 😍😍
    Geniet nog van de laatste dagen 😘😘