Rijkdom

4 augustus 2017 - Ayutthaya, Thailand

Inmiddels loop ik standaard 'n dag achter met de reisverslagen. Nadat we gisteren zijn aangekomen in Ayutthaya hebben we echt 'n geweldige dag gehad en het heeft tot middernacht geduurd eer we op bed lagen. Wat hebben wij genoten!!!
We hebben nog amper iets gezien van Ayutthaya maar onze Homestay maakt deze etappe van onze vakantie nu al onvergetelijk.
Direct bij aankomst was al duidelijk dat deze Homestay van hetzelfde caliber is als die in Amphawa alleen heeft deze zelfs de overtreffende trap. Een zeer sfeervol authentiek, traditioneel pand aan de rivier waarvan de eigenaren alles uit de kast trekken om je een waanzinnige tijd te bezorgen.
We hebben 6 persoonkamer met uitzicht op de rivier en grenzend aan 'n houten dakterras welke om 'n hele grote vruchtenboom is heen gebouwd.
Rondom de kamer overal openslaande luikjes, deuren en shutters wat het een zeer knus geheel geeft en de badkamer gelegen aan het dakterras heeft een open dak waardoor je onder het bladerendak van de boom staat te douchen.
Toen we net waren aangekomen zaten we op ons gemak beneden wat te drinken terwijl Tess en ik in de hangmat lagen. De eigenaar gebaarde ons mee te komen naar de rivier en had een bakje visvoer in de hand. Hij liep een gammele overhangende plank op en ik moest met hem daarop gaan zitten met de voeten in het water. Ik voelde letterlijk en figuurlijk al nattigheid en ja hoor...hij gooide wat van het voer in het water en direct sprongen er tientallen grote vissen rondom mijn voeten boven het wateroppervlak. Ik schrok me al gillend werkelijk de beroerte en de Thai was helemaal in zijn nopjes en had de grootste schik. In een reflex maakte ik een beweging met mijn voet waardoor er per ongeluk een vis gelanceerd werd wat uiteraard voor een hoop hilariteit zorgde. Het kostte hem heel wat overredingskracht om ook de kinderen en Jeroen zover te krijgen om mee te doen. Wat niemand waarschijnlijk gaat geloven, is dat uitgerekend Jeroen de meest heldhaftige van het viertal bleek en op het trapje tussen de opspringende glibberende vissen ging staan. We hebben er wat af gegild en gelachen alsof het een of andere topattractie was.....tsja Ik zou bijna zeggen 'een kinderhand is snel gevuld'.
De eigenaresse sprak in tegenstelling tot de eigenaar, praktisch geen woord Engels. Toch kwam ze om de haverklap naar ons toe en ratelde ze in een stuk door om ons van alles duidelijk te maken maar waar we geen klap van begrepen.
Met allerlei gekke gebaren, bewegingen en een mimiek om te gieren wist ze ons uiteindelijk duidelijk te maken dat ze ons morgenmiddag zelf Ayutthaya wil laten zien en ons wilde meenemen in haar Pick-up. De planning was dat we morgen een fiets zouden huren om Ayutthaya te ontdekken maar dit aanbod slaan we natuurlijk niet af en laten we niet aan onze neus voorbij gaan.
Na het avondeten zijn we op aanraden vd eigenaren al wandelend naar een tempel-ruïne geweest welke nu in de avond helemaal verlicht was. De vrouw liep een stuk met ons mee om ons de weg te wijzen, trakteerde ons op vruchtjes en zwaaide ons even later na toen we de weg over waren gestoken en ze zeker wist dat we het gingen vinden.
Bij terugkomst zaten we aan de rivier even na te borrelen toen de eigenaar zijn gitaar pakte. Hij wilde gaan spelen voor ons maar stond erop dat er iemand van ons met hem meezong. Aangezien we allen geen nachtegaaltjes zijn hielden we de boot af maar uiteindelijk gaven Naom en ik ons gewonnen en kraaiden vals met hem mee, er was immers buiten ons verder niemand anders bij dus kon ons het schelen. Even later kwam toch de enige andere gast erbij zitten welke een Nederlander bleek te zijn. Hij was al net zo'n musicale pepernoot als de eigenaar, pakte zijn gitaar en speelde en zong gezellig met hem mee. Gauw gingen we weer veilig op onze stoel zitten alleen bleek dit niet helemaal de bedoeling. Nu ze immers met twee gitaristen waren hadden ze een drummer voor de drumkast nodig en probeerde Jeroen daarvoor te charteren. Mijn Jeroentje gaf mooi niet thuis aangezien hij het ritmegevoel heeft van een houten klomp, en wierp zonder pardon mij naar voren als zogenaamde goede drummer. Fijn zo'n man want toen was ik de sjaak! Ongemakkelijk kroop ik achter het drumblok maar nadat ik mijn ergste schroom had laten varen kon het me eigenlijk geen klap meer schelen of het nou klonk of niet. Het was zó ontzettend gezellig en het had zo'n sfeertje, dit zijn echt gouden momenten waarop je zó beseft hoe fijn we het met elkaar hebben. Wat een rijkdom is dit toch dat we dit soort momenten met elkaar mogen delen.
Voor Naom had alle gezelligheid helaas even een keerzijde en werd daardoor juist even overvallen door een moment van heimwee wat uiteraard heel begrijpelijk is. Jeroen kreeg haar door haar tranen heen weer aan het lachen door zijn idiote opmerkingen daar hij altijd toch wel 'n prettig gestoorde geest heeft.
We slepen madammeke er wel doorheen en er komt gelukkig nog genoeg afleiding aan.

1. Verona.:
    Hoi lieverds,
    Dat ziet er echt super gezellig uit dat mooie houten huisje. Ik zie jou San al achter dat drumstel zitten wat was ik graag een vlo geweest haha echt iets voor jou. Jij bent ook bijna overal voor te porren. Maar met die vissen en de voeten in het water zou daar ook niet zo'n voorstander van zijn. Maar ja zo zie je maar weer wat zo'n super vakantie met je kan doen☺. En San precies wat je zegt wat een rijkdom. Nou nog gezellig genieten want voordat je het weet ben je weer terug in ons kikkerlandje. Liefs Verona xxx
  2. Anneke janssen:
    5 augustus 2017
    Hoi hoi wat leuk om zo te volgen wat jullie allemaal meemaken. Leuk ook dat het allemaal zo mooi en gezellig is wat jullie meemaken. Geef Naoom maar een dikke knuffel van tante Annie.

Liefs Peter en Anneke
  3. Marion:
    Dag allemaal.
    Jullie kunnen er niet over klagen dat je vakantie saai was.Afwisseliing viert hoogtij.Jammer dat Naomi een kleine inzinking heeft gehad.Het is ook wat je familie in Hollland zo lang te moeten missen.
    Over afwisseling gesproken.Die zet zich straks voort op Hollandse bodem.De voorspellingen voor as. donderdag zijn:overdag 18 graden met lichte regen.
    Kun je nagaan hoe het is als jullie landen .Houdt te bontjassen maar onder handbereik .
    Maar voorlopig kunnen jullie nog een paar dagen genieten van tropische temperaturen en de overige verrassingen.
    Dat de laatste dagen de kers op de taart mogen worden ,nog veel plezier..
    Voor allemaal knuffels,dikke pakkerds en kusjes van
    xxxMarionxxx
  4. Marja:
    Hoi allemaal .
    Zo Nederland is er een Hepie & Hepie rijker bij . Ik weet niet dames of jullie volle zalen trekken , maar het is het proberen waard. !!! Wat mooi om zo met die mensen daar zulke dingen te doen .Het huisje is echt knus om te zien , het gaat nu heel hard ,nog een paar dagen genieten daar van dat mooie land .En dan terug naar het kikkerlandje. Dikke kus van ons xxxxx
  5. Door en JP:
    5 augustus 2017
    Zucht.....diepe, diepe zucht! Wat ziet het er mooi uit! En bij het gitaren sfeertje dat he beschreef, ondanks de nachtegaaltjes met keelpijn, kreeg ik tranen in de ogen! Inderdaad, de grootste rijkdom om dit met je mooie gezin te mogen delen.
    Geen wonder hoor dat op zo'n moment Naoom aan thuis denkt.
    Maar goed dat jullie stuk voor stuk een prettig gestoorde kant hebben zodat ze snel weer was opgeknapt.
    Inderdaad, zoals iedereen zegt, de laatste fase van de vakantie breekt alweer aan, maar dat zijn nog dagen genoeg om prachtige herinneringen te maken!
    Dus...nog lekker verder genieten van al dat op jullie pad komt.

Liefs van ons,

JP en Door